Online únikovka pomůže školákům s prevencí

31.3.2021 | Hlavní

Už více než rok je v Česku zavřená většina škol a výuka probíhá výhradně online. K tomu přičtěme rozsáhlá omezení, která znemožňují českým dětem setkání tváří v tvář. Důsledek? Jejich téměř neustálá přítomnosti ve světě sociálních sítí, online hraní a navrch zřejmě i nárůst duševních potíží. Jak si s tím mohou děti poradit, jim pomůže zjistit úniková hra s detektivní zápletkou. Pro školy v Královéhradeckém kraji ji připravili lektoři prevence z PROSTOR PRO.

S krátkou přestávkou téměř rok trvající uzavření škol dramaticky proměnilo nejen výuku stovek tisíc českých dětí (a desítky tisíc ze vzdělávání v podstatě vyloučilo!), ale zásadně také omezilo spolupráci škol s organizacemi, které žáky v průběhu školního roku běžně vzdělávají v preventivních tématech. Ta se zaměřují na rizika dospívání - například na to, jak si poradit s nebezpečími závislostí, (kyber)šikanou, jak zvládnout nápor sociálních sítí na duševní zdraví nebo jak dobře fungovat v mezilidských vztazích a vyhnout se diskriminaci či extremistickému chování. Tyto pro každodenní život důležité oblasti dětem často zprostředkovávají právě lektoři preventivních programů z neziskovek. Děti s nástupem pandemie o velkou část preventivního vzdělávání přišly.

Na jaře i na podzim loňského roku proto pomáhali lektoři preventivních programů z PROSTOR PRO především učitelům – připravovali pro ně balíčky preventivních aktivit, aby učitelé mohli o své žáky pečovat alespoň sami. Práce přímo s dětmi ale musela nutně následovat.

"Jak začít s dětmi na prevenci pracovat i v online prostoru, a přitom si získat jejich těžce zkoušenou pozornost, jsme dlouho promýšleli," říká Veronika Dolečková, vedoucí preventivních programů SPIRÁLA. "Nakonec jsme se rozhodli co nejvíce posílit herní prvky, které v běžné prevenci stejně používáme. A protože nám neunikla popularita únikových her, zkusili jsme se dětem prevenci zabalit do detektivního příběhu pátrání po jejich vlastních vrstevnících."

V příběhu únikové hry se žáci dostávají do domu svých spolužáků. Tam mají za úkol řešit úkoly, které se věnují vybraným rizikům, jako jsou rizika sociálních sítí, duševní zdraví, kyberšikana nebo gambling. Jejich zvládnutí žákům umožní zjistit, co se s jejich spolužáky stalo a proč nejsou ve škole. Nemůžou na to ale přijít sami – řešení je možné složit, až když celá třída spojí získané informace všech týmů z každého pokoje v domě. Teprve tehdy odhalí, co se spolužákům stalo.

"Žáci si mohou díky vtažení do hry a aktivnímu zapojení lépe uvědomit, jaké jsou klady i zápory sociálních sítí, snáz pochopí, jak snadné je na internetu manipulovat s představami o realitě, jak vypadá a k čemu může vést kyberšikana nebo závislost na hraní her. Za důležitý rozměr hry považujeme i obecně téma duševního zdraví, které současná situace podrobuje tvrdé zkoušce, a nechybí ani důležité informace kde hledat pomoc a na koho se obrátit, když děti něco trápí," hodnotí význam preventivní hry Sourozenecká spirála Veronika Dolečková.

Po dvouměsíčním vývoji a přípravném testování měla hra premiéru v úterý 30. března a v nejbližších týdnech si ji vyzkouší školáci v dalších zhruba dvou desítkách tříd.

Libí se Vám náš projekt? Podpořte prevenci na školách bezpečně online darem na Darujme.cz. Pomůžete dětem neztratit se v dospívání.

Kontakt na Preventivní programy SPIRÁLA: Mgr. Veronika Dolečková | spirala@prostorpro.cz | +420 734 141 912

Kontakt

PROSTOR PRO, o.p.s.
Čajkovského 1861
500 09 Hradec Králové

Tel.: +420 495 262 202
E-mail: info@prostorpro.cz
Č. účtu: 2000154498/2010

1