Už 10 let pomáháme školákům i učitelům

23.6.2020

Preventivní programy SPIRÁLA slaví letos 10 let pomoci malým i velkým školákům a jejich učitelům. Pandemie koronaviru sice naši práci na čas hatí, ale nelenili jsme a připravili pro všechny kromě ohlédnutí v číslech také krátký rozhovor s vedoucí SPIRÁLY, Petrou Popelkovou.

Už 10 let pomáháme školákům i učitelům

Spirála letos slaví 10 let své existence, co se za tu dobu změnilo?

Spousta okolností. Ani ne tak děti samotné, ale spíš možnosti, jak se „rizikově chovat“. Hodně rizik se přesouvá do onlinu, šikanu doplnila kyberšikana, v sexuálních rizicích přibyl sexting a kybergrooming a místo kouření cigaret jsou atraktivnější elektronické cigarety. Tradiční rizikové chování má ve statistikách nižší výskyt, ale o to více se zvedají čísla v oblasti online rizik. Další věcí je rozevírání nůžek mezi generacemi, pro rodiče (i učitele) je čím dál těžší porozumět chování dnešním dětem.

Když se řekne prevence, většina lidí si představí Besip nebo lékařskou prevenci…

Ono to k sobě nemá až tak daleko, jen místo předcházení dopravním nehodám se ve školách věnujeme předcházení jiným problémům – závislostem, konfliktům se zákonem, šikaně,… A co se hodně liší, je forma - během našich programů se hodně komunikuje, zkoušíme modelové situace, hledáme řešení. Pracujeme s celou třídou, protože vliv vrstevníků má u této kategorie velkou moc.

A proč tohle nedělají učitelé, ale SPIRÁLA?

Ale oni to často dělají a někteří to dělají i moc dobře. Jen ne pro všechny současné učitele je přirozené mluvit s žáky o jejich pocitech a vztazích nebo odpovídat na zvídané otázky o drogách a antikoncepci. A zachytit trendy na sociálních sítích je i pro nás náročný úkol. Naše role ve třídě se od té učitelské liší, sedíme s žáky v kruhu, žáci nám mohou tykat, neznámkujeme je a místo 45 minut máme větší prostor otevřít téma více do hloubky. Třídní učitel je při setkáních s námi a díky tomu je vedlejším efektem našich programů i inspirace pedagogů a zprostředkovaný jiný pohled na žáky než jen na ty neúspěšné v matematice nebo šikovné v angličtině. Obecně učitelům věnujeme v rámci programu velké procento času, je-li o to z jejich strany zájem.

A co bys SPIRÁLE popřála k narozeninám do dalších 10 let?

Přála bych nám otevřené školy, a teď nemluvím o karanténě, ale o otevřené mysli učitelů, kteří jsou ochotni otevřít se dětem i novým podnětům, zpětné vazbě. Učitele, kteří si uvědomují, že škola není jen o vzdělávání, ale i o výchově a že v bezpečném prostředí se dětem učí lépe.

Kontakt

PROSTOR PRO, o.p.s.
Čajkovského 1861
500 09 Hradec Králové

Tel.: +420 495 262 202
E-mail: info@prostorpro.cz
Č. účtu: 2000154498/2010

1